a

Tréning a príprava

Na tak náročný výstup sa naozaj treba poriadne pripraviť. Vraví sa, že pokiaľ chcete zdolať 8-tisícový vrchol tak musíte byť naozaj v najlepšej životnej forme...
A tak sa začíname postupne všetci pripravovať a trénovať tak, aby sme sa nevrátili z výstupu sklamaní.
Ja som osobne začal s tréningom už v septembri 2014, kedy som si povedal, že budem chodiť behávať aspoň 3x týždene po 1hodine. Okrem toho som začal každú nedeľu (teda takmer každú..:-) chodiť na výstupy po okolitých horách s mojím neodlučiteľným 30kg ruksákom.
V decembri 2014 som si začal zháňať o výstupe viac informácií a dospel som k záveru, že môj tréning nie je stále dostačujúci a pripojil som do neho 30min posilňovanie 4x týždenne.
No a v prípade, že mi ešte zostanú nejaké sily a čas, tak sa 1x týždenne prebehnem 3x po schodoch v našej 27 poschodovej bytovke spolu s 25kg ruksákom na pleciach...
Najlepší tréning je však v horách a tak sa budem snažiť čo najviac skúseností zozbierať práve tam.

O tom ako sa mi toto všetko darí plniť vás budem informovať prave tu...:-)

2015-06-21 Tréning XX
V Číne sme mali jeden z ďalších sviatkov a tak som sa na vybral do 6 hodín vzdialených hôr. No a tu som absolvoval snáď najťažší tréning v príprave na Broad Peak. Veľmi strmý svah, 1500 metrové prevýšenie nahor a to isté dole, 32kg ruksak a páliace slnko, zrazili za 10 hodín moje sily na dno. Ani 5,5l vody mi nedokázalo navrátiť sily natoľko, aby som 4022m vrchol opäť zdolal. Ostal som na 3500 metrovej méte. Najviac som cítil modriny na bedrách od ťažkého ruksaka a bolesť v kolenách, hlavne pri zostupe. Ale aj vďaka takýmto tréningom dostávam obraz o tom s akou prípravou a rešpektom musím pred Broad Peak nastúpiť.
Už 3 dni po výstupe som išiel opäť na môj pravidelný beh v meste a zažil som pri ňom najväčšiu prietrž mračien! Voda sa valila ulicami, tak že nebolo vidieť obrubníky chodníkov a ja som bežal po členky vo vode... Masívny, ale teplý lejak ma nezastavil a ja som dokonca spravil svoj osobný rekord! ;-)

2015-06-13 Tréning XIX
Aj na Broad Peaku sa nájdu miesta, kde sa bude vyžadovať technické lezenie. Rozhodol som sa teda, že tento víkend potrénujem práve lezenie na skalách. Iba 1 hod autom od môjho bytu je oblasť skál, o ktorej keby som vedel skôr, tak som tam určite každý druhý víkend. Zavolal som tento krát aj mojich kamarátov a pekný lezecký deň zakončený opekaním na ražni sa naozaj vydaril! Nuž a ja som si znovu pocvičil lezenie a oprášil lezeckú výstroj a laná.

2015-06-06 Tréning XVIII
Nevpúšťanie verejnosti do hôr (ako najúčinnejšie protipožiarne opatrenie...) ma prinútilo dokonale si premyslieť trasu dopredu a vkĺznuť do lesa pomimo cesty. Podarilo sa a tak som mohol aj túto sobotu trénovať s mojím 32kg ruksakom. Fľaše s vodou som tentokrát obalil dvoma spacákmi a môj chrbát si to nemohol celú cestu vynachváliť. Za námahu v pálivom slnku a vysokej teplote (ktorá ma prinútila vypiť 4 litre vody v priebehu 6 hodín!) ma odmenil výhľad z 2300m vysokého kopca. Za niečo tie zakázy predsa len stoja - počas celého dňa som nestretol ani jediného človiečika...

2015-05-31 Tréning XVII
Môj chrbát sa začal sťažovať hneď od začiatku túry a spomínal, že len pred dvoma týždňami som mu po super ťažkom tréningu sľuboval oddych. Ani môj protiargument, že čas expedície sa nebezpečne blíži nepomohol a reptal celý čas. Ja som sa popri tom snažil na chrbát zabudnúť a vychutnával som si okolité výhľady nad jazerom a horami. Nepokorený kopec spred dvoch rokov ostal opäť nepokorený, ale domov som odchádzal s prepoteným tričkom, zlomenou vychádzkovou paličkou a pocitom poriadne odreného tréningu. Nie všetky dni sú ružové...

2015-05-23 Tréning XVI
Blíži sa termín našej expedície a tak je najvyšší čas kúpiť letenky a zabezpečiť prepravu vybavenia letecky. Preto som spojil tréning s užitočným a s veľa otázkami som sa vybral na vzdialené letisko bicyklom priamo cez hory (tiež môj chrbát si potreboval oddýchnuť od minulotýždňového, prehnane ťažkého, ruksaku). Nádherná horská cestička vyústila priamo pred letiskom a tak sa mi podarilo vybaviť všetko čo som potreboval priamo aj so zablateným bicyklom v letiskovej hale...:-) A 54km v kopcoch svoj tréningový účel myslím splnilo.

2015-05-16 Tréning XV
Po poslednom tréningu s bicyklom na horách som tento krát vyrazil na neďaleké kopce, kde som si v horúčave snažil dokázať, že príprava nemá byť jednoduchá ani ľahká. Môj prvý plán úplne zruinovali strážci kopcov... Boli nimi Čínsky ochranári, ktorí mi skrížili cestu a zakázali ísť na kopce kvôli "vysokému riziku požiarov". Nepomohlo ani obchádzanie stráže a tak som sa musel presunúť na miesto, kde som už trénoval pred dvoma rokmi v rámci prípravy na 7500m Muzstagh Ata. Výstup bol nezvyčajne náročný a keď som doma zistil, že mám krvavé podliatiny na bedrách a chrbte tak som zo zvedavosti odvážil ruksak, ktorý mal až 44kg! Tento krát som to naozaj prehnal a do budúcna si už radšej dopredu odvážim čo budem pri tréningu na chrbte nosiť...

2015-05-01 Tréning XIV
V Číne slávili ďalší sviatok, ktorý mi ponúkol až 4 dni na tréning v horách. Tento krát som nezaváhal a vyskúšal som si, aké je to naozaj vystúpiť s bicyklom na pleciach až na zasnežené končiare. Kempingová výbava, zásoby jedla a pitia na 4 dni a k tomu ťažký bicykel (ktorý určite nebudem brať na Broad Peak!) dali môjmu chrbtu a pleciam poriadne zabrať už pri prvých metroch. Už na konci prvého dňa ma chrbát bolel natoľko, že mi nedovolil spať v jednej polohe viac ako pár minút. Preto sme sa na ďalšie dni rozhodli vybudovať tábor, odkiaľ sme už potom vyrážali citeľne ľahší na jednodňové túry. Hneď prvý deň sme dostali príučku od slnka, ktoré nám spálilo tvár do ružova a moje oči zostali krvavo červené po zabudnutých okuliaroch v stane (ani jeden z nás totiž netušil, že vystúpime do výšky 4200m až na snehové polia, ktoré perfektne odrážali slnečné lúče...). Domov som si teda odniesol nielen ťažký bicykel, bolesti chrbta, spálený nos a krvavé oči, ale hlavne veľa poučenia, nových skúseností a nádherné dojmy zvečnené na fotografiách. Veď posúďte sami...

2015-04-27 Tréning XIII
Žiaľ povinnosti ma aj tento krát zavalili natoľko, že som opäť nestihol hory a tak som to nahradil iba tréningom po meste. Opäť to bolo okolo polnoci a o čo som si uľahčil terénom, tak to som si sťažil váhou ruksaka. Nočný výlet bol navlas rovnaký ako predchádzajúce a snáď jedinou výnimkou bolo zahliadnutie žien, ktoré medzi polnocou a 6-tou ráno umývajú autá vodou z priľahlej riečky. Môj tréning som zakončil veľmi nešportovo - večerným grilom na ulici...(

2015-04-04 Tréning XII
Tento krát ma povinnosti nepustili veľmi ďaleko od domu a vyrazil som na takmer najbližšie hory, ktoré vidno aj z môjho bytu. Predtým daždivá noc zmenila lesnú cestu na blatistú kĺzačku, ktorú však postupne vysušovalo, kde-tu presvitajúce slnko. Okrem prekvapenia z polámaných stromov navôkol ma príjemne prekvapilo už len vyvrcholenie cesty na skalami posiatom kopci. Svoje pivo som si na vrchole naozaj vychutnal. No a 32kg ruksak nedá zabudnúť môjmu chrbtu na tento výlet ani po dvoch dňoch...

2015-04-04 Tréning XI
U nás sa slávila Veľká noc a v Číne "dušičky". V obidvoch prípadoch to ale znamená predĺžený víkend. Ja som vyrazil na 3 dni do najbližších vyšších hôr, kde niektoré štíty rastú do výšok nad 4000 metrov. Znovu som si otestoval, aký môže byť "tam hore" vzduch riedky a ako sa tým neúmerne otestuje moja fyzická príprava. Prvý deň nám výstup trval 9 hodín a dostali sme sa tak na miesto s nádherným východom slnka. To nás vyhnalo z vyhriateho stanu do 1 stupňového čerstvého rána. Druhý deň sme vystúpili na najvyšší vrchol - JiaoZi Peak /4220m/ a ja som sa potom vydal sólo na ďalšie dva 4000-ové vrcholy. Ten posledný mi dal zabrať najviac, keďže som musel preliezť aj exponovaný ostrý hrebeň so stovkami strmých metrov po oboch stranách. Odmenou mi bol plochý vrchol s nádherným miestom pre stan a ešte krajšími výhľadmi. Druhé ráno som už ale nevidel ani na 20metrov - vrch zakryl sivý mrak, z ktorého začal bičovať sneh. Prejsť späť cez ostrý hrebeň pri silnom vetre a s ťažkým ruksakom na pleciach, otestoval nielen moju rovnováhu, ale tiež moju slabú odvahu... Aj napriek tomu to bol dosiaľ najlepší prípravný tréning a jeden z najkrajších výletov v Čínskych horách.

2015-03-28 Tréning X
Cez tento víkend ma dvaja Čínsky kamaráti dotiahli na 10 kilometrový cezpoľný beh. Trasa bola pomerne kopcovitá a viedla cez lesy, dedinky a popri jazerách. Ale obzerať si okolitú scenériu som nemal čas, lebo prvý bežci nahodili poriadne vysoké tempo. Z približne 150 zúčastnených som skončil na pre mňa veľmi uspokojivom 13 mieste. No na druhý deň chodím po schodoch ako tehotná mamička - moje stehná úplne zdreveneli...:-)

2015-03-21 Tréning IX
Jedna z hlavných atrakcií Kunmingu - Dračia brána - sa stala dejiskom môjho ďalšieho tréningu. Prvých dvesto výškových metrov som absolvoval v strmom svahu a to až do miesta, kde prekvapivo žiadali vstupné. Tu sme sa s kamarátom otočili späť a zmenili sme lokalitu. Stala sa ním neďaleká priehrada v kopcoch. Zatiaľ čo môj kamarát oddychoval pri vode, ja som si kliesnil cestu dolinou až do odľahlejších svahov. Aj v tomto prípade mi kilá v ruksaku dali viac zabrať ako samotný terén, ale bolo to stále lepšie ako moje posledné tréningy v meste...:-)

2015-03-17 Tréning VIII
A stalo sa opäť to, že som kvôli zaneprázdnenému víkendu musel absolvovať polnočný tréning v meste, ako trest za nesplnený tréningový plán v horách.
Tentokrát som vyšiel do ulíc už o 22hej a svôjho verného priateľa - 30kg ruksák - som poťahal po meste o niečo viac ako dve hodinky. Komu sa nelení, tomu netreba chodiť v noci po meste. Dobrú noc!

2015-03-10 Tréning VII
Posledný víkend sa mi nepodarilo ísť do hôr a tak som si veľmi nechtiac musel vybrať náhradný tréning v meste. Keďže som to časovo inak nestíhal, tak som navyše musel vyjsť do ulíc len 15minút pred polnocou.
Okoloidúci sa na mňa pozerali pohľadmi hodných bezdomovcov, ktorí si sa pod ťarchou pozbieraných cenností hľadajú útočisko na ďalšiu bezsennú noc.
U mňa tie "pozbierané cennosti" predstavoval ruksak s 30 litrami vody v plastových fľašiach...
Po troch hodinách rýchlej chôdze som doma už ani nevnímal či sa sprchujem, alebo už ležím v posteli a toto všetko bol len sen...